Flyveskræk skal ikke dæmpes – den skal fjernes

Hvorfor betale 10.000 kr. for at lære at dæmpe din angst, når du kan fjerne den helt for 1.700 kr.

Angst for at flyve kan ikke alene besværliggøre eller ødelægge en ferierejse, den kan lægge afgørende hindringer i vejen for menneskers udfoldelse. Jeg har i terapien behandlet mange med flyveskræk, deriblandt en dygtig og ambitiøs forretningsmand, hvis karriere stod over for et afgørende brud, fordi hans firma ikke kunne lade ham løse opgaver i udlandet angiveligt på grund af hans flyveskræk.

Rigtig mange mennesker lider af flyveskræk eller aerofobi. Omkring 10 procent af befolkningen i runde tal.  Flybranchen gør selv meget for at afhjælpe angsten hos deres kunder. Det er der jo ikke noget mærkeligt i. Men det kan undre, at man efter så mange år med luftfart og dokumentation for flyvning som en sikker transportform stadig benytter samme metode til afhjælpning af problemet. Der er tilmed tale om en metode, som i bedste fald kan dulme angsten på flyveturen og lære os at leve med den.

Det er dejligt at flyve

Tænk, hvis vi i stedet kunne overbevise os selv om, at det er fantastisk at flyve?

 

 

 

 

Der findes en anden og langt mere effektiv metode til ikke alene at dulme, men helt at kurere flyveskræk. Den vender vi tilbage til.

En rejsearrangør (rejser.net) skriver på sin hjemmeside, at “der er så meget, du ikke ved om flyvning, at det er skræmmende. Men i stedet for at blive skræmt over alle de underlige lyde, der især opstår under start og landing, så søg noget information!”

Kursus i flyvetryghed
En række flyselskaber har siden slutningen af 80´erne afviklet kurser i skabelse af flyvetryghed baseret på den filosofi, at viden om flyvning bedst bekæmper angsten for at flyve. Som deltager på kurset bliver man udstyret med data om antallet af flystyrt i forhold til antallet af bilulykker.

Kursisterne får vist et billede af en haj og en gris, og skal tage stilling til, hvilket dyr der er det farligste. De fleste vælger hajen, men pointen med øvelsen er, at langt flere mennesker i virkeligheden dør på grund af grise end på grund af hajer. Læren af det skal være, at vi ofte overdriver vores frygt på grund af uvidenhed!

Underviserne fortæller desuden om fænomener som turbulens, om start og landing samt hvorfor et fly i det hele taget kan flyve. Kurset tager udgangspunkt i de enkelte deltageres oplevelser og erfaringer med flyvning, og undervisningen omfatter desuden et besøg i SAS’ hangar, hvor man kommer helt tæt på et fly, udvendigt som indvendigt.

Et gennemført kursus præmieres med en flyvning i et passagerfly til en destination i Skandinavien. Kurset koster ca. 10.000 kr.

Selv landets øverste myndighed for luftfart, Trafikstyrelsen, peger på den rationelle metode, at information og viden om flyvning er det bedste middel til at forebygge angsten.

Filosofien bag kurserne og lignende tiltag er altså, at fobier som flyskræk bedst behandles med kontinuerlig oplysning, træning og tilvænning. Jo mere vi ved, jo mindre angste er vi. Den lader vi lige stå lidt.

Angst er altid irrationel
“De lyde du ikke ved, hvad er, skal helt sikkert være der. Du tænker kun på dem, fordi du er angst. Angsten skærper dine sanser, og du lytter efter noget der kan være farligt – men DET ER IKKE farligt!” forsikrer eksperterne.

“Bare rolig, den bider ikke,” beroliger ejeren af en stor schæferhund. Han vil også gerne fortælle om dyrets fortræffeligheder. Men det er de færreste, som er generelt bange for hunde, der bliver beroliget af forsikringer af den type. Og det hjælper garanteret ikke at konfrontere sig med angstens genstand og klappe den.

Mennesker med flyveangst søger ofte at forklare rationalet i deres angst med erklæringer i stil med: “Jeg er ikke bange for at flyve, men jeg er bange for at falde ned!”

Findes der mon nogen, som ikke er bange for at falde ned?

Man kan godt smile lidt af dette forsvar for den indgroede angst for at begive sig 11-12 kilometer op i den tomme luft i et apparat, der styres af nogle mennesker, vi ikke kender, og som vi objektivt set ikke kan have andet end blind tillid til. Det er jo sjældent pilotens skyld, at fly falder ned.

Med vores fornuft ved vi godt, at disse veluddannede mennesker virkelig kan deres kram. I deres velplejede uniformer og gennemført rolige optræden gør de alt, hvad de kan for at indgyde ro. Kan vi ikke bare have tillid til dem? De ønsker jo frem for nogen at komme hele ned.

Men flyskræk er en følelse hinsides fornuften; det er angst, og angst kan man ikke snakke sig fra.

Det er sandsynligt, at angsten kan dulmes ved hjælp af teoretisk viden om flyvning og aerodynamik og meteorologi omtrent lige så godt som en kraftig sjus kan gøre det, inden vi går ombord. Men angst fjernes ikke med dulmende præparater. Hånden på hjertet: Hjælper al denne viden på angsten for at falde ned og dø?

Tag selv ansvaret
Hvad nu hvis vi griber det an på en helt anden måde. Hvad nu, hvis vi selv tager ansvaret for vores angst for at flyve?

Angst – og herunder flyveskræk – er bundet i følelserne og ikke i intellektet. Vores fornuft er bundet til vores bevidsthed, mens følelser som angst er bundet i underbevidstheden.

Angst er irrationel, og flyveskræk er angst. Derfor hjælper rationelle input til bevidstheden ikke på den ubevidste angst for at falde ned med et fly. Og derfor har ethvert forsøg på at tale til fornuften ingen som helst indflydelse på den ubevidste angst. Mennesker med flyveskræk har taget en ubevidst beslutning om, at det er farligt at flyve. Når de nærmer sig en lufthavn, gentager de denne ubevidste overbevisning igen og igen.

Der er en pointe i, at vi i underbevidstheden for længst har overbevist os selv om, at det er farligt at flyve, selvom vi med vores fornuft har lært, at det meste i denne verden er langt farligere. Når underbevidstheden åbenbart er så dum, at den afviser alle rationelle forklaringer mod bedrevidende, så kunne man måske overbevise den om de faktiske forhold inden for luftfarten. Hvis man effektivt kunne komme i kontakt med underbevidstheden, kunne man måske overbevise den om, at det er fantastisk at flyve.

Det kræver et dybtfølt ønske om at ændre beslutningen. Dernæst skal man bringes i en grad af koncentration, der gør det muligt at ændre den mentale forventning om at blive bange, når noget bestemt skal ske. Og endelig skal man lave en beslutning om, at det er dejligt at flyve.

Den mest effektive måde er at gå til en erfaren terapeut, der kan lægge dig i en let hypnose, som hjælper dig til at lave en ny beslutning. Terapeuten sikrer, at du får fat i din angst og i stedet erstatter den med en langt mere hensigtsmæssig forventning, der kunne hedde: “Det er dejligt at flyve, for det sikrer mig nogle oplevelser, som jeg ikke vil være foruden.”

Og det allerbedste: Det tager ca. 1 time og koster dig i alt 1.700 kr. at blive kureret.